Hierboven vind je een afbeelding van de zogeheten 21ste-eeuwse vaardigheden. Communiceren, creatief denken en handelen, kritisch denken, probleemoplossend denken en handelen, samenwerken, sociale en culturele vaardigheden, zelfregulering en veerkracht, computional thinking, informatie vaardigheden. Dat is heel wat, maar communicatie is een wel zeer belangrijke vaardigheid in de lijst.
Want stel, je bent een topper in creativiteit en kritisch denken, je weet voor bijna elk probleem de oplossing. Maar kan je dat duidelijk en verstaanbaar communiceren naar anderen?
Theoretisch betekent communicatie het delen van informatie tussen individuen of een groep.
Je zou kunnen denken dat communicatie dus vrij eenvoudig is. We bezitten immers talloze manieren om bijvoorbeeld een bericht te versturen en ontvangen. Geef toe dat gaat al een stuk vlotter dan op de postbode te wachten, toch?
Echter, wie denkt dat moderne communicatie eenvoudiger is geworden, slaat de bal mis.
Net door de vele beschikbare kanalen is communiceren immers veel complexer geworden. We weten allen dat correct communiceren van extreem groot belang is en dat op persoonlijk vlak maar zeker ook op het werk. Het doel van communicatie is immers het effect dat je wil bereiken.
Er zijn vier soorten communicatie : mondelinge, non-verbale, schriftelijke en visuele communicatie.
Mondelinge communicatie is de overdracht van informatie via geluid en woorden. Deze communicatie kan één op één zijn, maar ook bij presentaties, videobellen en op vergaderingen wordt mondelinge communicatie gebruikt.
Wat is dan non-verbale communicatie? Emoties, lichaamstaal, gebaren, gezichtsuitdrukkingen. Ook als je zwijgt kan je zeker ook veelzeggend zijn!
Bij schriftelijke communicatie denken we onder andere aan brieven, blogs, emails en social media. Het is hierbij belangrijk te focussen op eenvoud, duidelijkheid en wees voorzichtig om te springen met intonaties. Dus driemaal nadenken voor je een geschreven boodschap de wereld in stuurt is zeker aan te raden. Een geschreven bericht wordt gelezen en herlezen.
Bij visuele communicatie tenslotte worden beelden gebruikt om een boodschap over te brengen. Foto’s, grafieken, schetsen.
Miscommunicatie is er in deze tijd zeker niet minder op geworden. Apps en social media op onze smartphones zorgen voor een constante afleiding. Ons vermogen om te focussen en onze luistervaardigheden zijn er niet op vooruit gegaan. In de (digitale) krant las ik onlangs een bericht over de opwarming van de aarde. ‘Polen warmen sneller op dan de rest van de wereld’. Polen? De inwoners van Polen flitste het door mijn hoofd. Nee, na een betere focus bleken het de Noord- en de Zuidpool te zijn.
Wat alles nog complexer maakt is de globalisering en diversiteit in de leefgemeenschappen. Uitspraken van internationale arrivals leiden soms tot misverstanden, onbegrip en ook weleens tot hilarische toestanden. Schrijven, vertalen communiceren gaat ook veel sneller tussen verschillende culturen.
Er is een voorbeeld van een vertaling uit Hamlet die er als volgt uit zag , van Engels naar Japans en terug naar Engels.
‘To be or not to be, that is the question’ eindigt als ‘It is, it is not, what is it?’
Diaspoor toert van september tot oktober met enkele zeer interessante workshops. De titels zijn: Jobcrafting, Efficiënt telewerken, Stress & burnout preventie en Communicatie op het werk.
Wil je hierover graag meer informatie? Contacteer ons op info@diaspoor.be
De plaatsen en data kan je binnenkort raadplegen op onze agenda pagina Link naar Diaspoor agenda