Bedrijven


BEDRIJVEN & ORGANISATIES


Diaspoor is uw partner in een veranderende (werk)wereld


De uitdagingen voor onze bedrijfswereld zijn immens. Investeren in optimalisatie loont!


Diaspoor Werk met Zin is Dienstverlener voor opleidingen & Advies voor de KMO Portefeuille, waardoor je flink kan besparen op onze diensten. We zijn ook dienstverlener voor de Werkbaarheidscheque. Tenslotte kan je bij ons ook gebruik maken van subsidie voor Managementadvies voor bedrijven uit de Sociale Economie.


Ontdek hier onze diensten voor bedrijven en organisaties:

 

Outsourcing

 

We begeleiden bedrijven op onze expertisevlakken met consulting en coachings trajecten


Een versnelling hoger in werkbaar werk


Verbeteringen op vlak van werkbaarheid

zijn steeds een win-win.


Workshops & bootcamps voor bedrijven


Inzicht en groei verkrijgen door workshops aan te

bieden aan het personeel is een beproefde methode.

Managementadvies Sociale Economie


Diaspoor ondersteunt bedrijven met advies als erkend Dienstverlener voor de KMOP.


Businesscoaching


Een krachtig no-nonsense programma

met een professionele sparringpartner


Outplacement


Het is nooit aangenaam afscheid te moeten nemen van een medewerker. De beslissing nemen is de eerste stap, het feitelijke gesprek en alle zaken er rond volgen. 

Loopbaanbegeleiding

 

In onze begeleidingen voor zelfstandigen en vrije beroepen helpen we je verder met de typische vragen die je kan hebben rond je functioneren.

balance_VectorsMarket


OUTSOURCING

 

Outsourcing wordt steeds populairder, want deze werkvorm heeft immers vele voordelen. Ten eerste besteden veel bedrijven bepaalde taken uit om hun kosten te verlagen en om zich te focussen op hun kerntaken en kerncompetenties. Binnen de afdelingen Human Resourses worden de taken steeds complexer en de deelgebieden van het vak blijven maar uitbreiden.

  

Niet alle bedrijven hebben de middelen of de kennis in huis om alle Human Resourses  taken zelf uit te voeren. Soms is het ook gewoon echt niet betaalbaar om voor deze taken extra werknemers in dienst te nemen. Vaak gaat het ook om projecten met een tijdelijke duur.

 

Bij Diaspoor hebben we dat begrepen en hier ligt ook onze kracht. Door ons grote team van experten kunnen we onze professionals tijdelijk inzetten om de door het bedrijf bepaalde doelstellingen te ondersteunen.


Wij bieden outsourcing op het vlak van:

  • Recruitment
  • Onboarding
  • Interne loopbaanbegeleiding
  • Retentiebeleid
  • Re-integratietrajecten na langdurige afwezigheid
  • Stress en burn-out preventie
  • Begeleiding van werknemers en managers bij veranderingsprocessen



Onze outsourcingstrajecten worden steeds op maat uitgewerkt na een zeer grondig intakegesprek waarin we peilen naar de doelstellingen. Ook onze trainingen en workshops kunnen deel uitmaken van het pakket. 

 

Deze trajecten kunnen in sommige gevallen ook worden gefinancierd met de Werkbaarheidscheque van de overheid.


Maak vrijblijvend een afspraak voor een intakegesprek en offerte op maat.

Integratietraject voor nieuwe werknemers

Bij de aanwerving van een nieuwe medewerker komt heel wat kijken. Het is een tijdrovend en duur proces. Een juiste match vinden is dan ook geen sinecure. Diaspoor helpt bedrijven bij het aanwervingsproces van nieuwe medewerkers. Hiervoor hebben we een uitgebreide ervaring in het rekruteren opgedaan. Bij ons graven we dieper dan de zichtbare zaken. We streven hierbij naar een duurzame aanwerving.


Daarbij hoort een opvolging gedurende de eerste periode van de tewerkstelling. Het is immers geweten dat veel zaken fout lopen gedurende het eerste jaar na de aanwerving. Hier ontstaan vragen, onzekerheden en (al dan niet terechte) kritiek. Het is daarom uiterst belangrijk hier een grote aandacht aan te besteden voor het ongenoegen groeit. Een extern klankbord is hiervoor ideaal, omdat deze met een externe blik een aanzet kan geven tot oplossingen.

 

Retentiebeleid

42% van de werkgevers geeft aan een probleem tot ernstig probleem te ondervinden met afwezigheid van werknemers. Eén dag afwezigheid door ziekte kost het bedrijf gemiddeld €969 per dag1. Maar waarom is de werknemer afwezig? Bestaat er een mogelijkheid om een oplossing te bieden? Kunnen er aanpassingen gebeuren waardoor het beter werkt? Heeft het nog zin verder in de medewerker te investeren of is het voor beide partijen beter om afscheid te nemen?         

1 Bron: Securex

 

Re-integratietrajecten na langdurige afwezigheid

Als er een medewerker lang afwezig is geweest, is het geweldig belangrijk oog te hebben voor een goede opvolging tijdens de periode van re-integratie.


Het is immers voor beide partijen van immens belang dat deze periode goed verloopt. Daarom is een korte opvolging van een externe partij zeker aangewezen. Het toont de medewerker dat je oprecht belang hebt aan een positieve re-integratie en dat boezemt vertrouwen in. Vaak zitten ze immers met een hoop vragen en angsten in deze periode. Door kort op de bal te spelen en goed te communiceren houden we de vinger aan de pols en kunnen we snel bijsturen.

 

Begeleiding van werknemers en managers bij veranderingsprocessen 

Veranderingen zijn vaak noodzakelijk voor de optimalisatie van bedrijfsprocessen of andere redenen. De meeste mensen hebben van nature een weerstand tegen veranderingen omdat het heb omdat het hen vaak onnodig angstig en onzeker maakt. Een goed raad is vooral dit fenomeen niet te negeren maar erkenning te geven aan deze onderliggende gevoelens voor ze een eigen leven gaan leiden. In een persoonlijk traject met een externe coach kunnen ze deze zaken ventileren en de coach kan hen doen  ontdekken hoe hiermee op een positieve manier mee om te gaan.


balance_VectorsMarket

BUSINESS COACHING

Speciaal voor ondernemers hebben wij dit programma ontworpen om je het hoofd te helpen bieden aan de huidige uitdagingen en de concrete moeilijkheden die je ondervindt. Een krachtig no-nonsense programma met een professionele sparringpartner.


Intake & sessies
Hier kijken we heel doelgericht naar welke moeilijkheden je ondervindt. Met welke vragen zit je, wat wil je voor de toekomst, hoe kan je dat bereiken, waarmee moet je rekening houden. Deze sessies gaan ook in op jou als persoon, wat zijn jouw sterktes en zwaktes, jouw competenties, jouw communicatie- of leiderschapsstijl enz. De onderwerpen worden steeds aangepast aan jouw unieke vragen en noden. We werken naar een doeltreffende strategie voor jou en jouw bedrijf toe. Ook financiële items kunnen aan bod komen.


  • Hoe financieren en financieel plannen?
  • Sterkte en zwakte analyse
  • Zijn er sectorknelpunten of -opportuniteiten?
  • Hoe kan mijn bedrijf sustainable worden?
  • Hoe breng ik kosten en opbrengsten van promotie en marketing in kaart?
  • Agile en lean werken
  • Hoe promoot ik het bedrijf?
  • Het belang van partnerships

 

Het resultaat

Een persoonlijk ontwikkelingsplan voor jou en je onderneming met strategie en acties. Sparringpartners, nieuwe inzichten, out-of-the-box oplossingen.

 

Voor wie?

Voor elke ondernemer, ongeacht je soort zaak, het aantal medewerkers, je omzet of hoe je onderneemt.  Voor doeners en denkers, voor springers en voorzichtige types, voor ...  Alle topics worden op een no-nonsense manier besproken, in klare taal.


De individuele begeleiding

Deze plan je met één van onze loopbaanprofessionals. Kies een coach in jouw buurt. Zoek je coach.

Neem vrijblijvend contact op voor meer info.

 

 

Onze businesscoaches

Loopbaancoach Patrick Coucke
Loopbaancoach Bruno Bakeroot


Bruno Bakeroot



Patrick Coucke


Loopbaancoach Eveline Van Hoecke


Eveline Van Hoecke


balance_VectorsMarket


OUTPLACEMENT

 

Waarom een outplacementbegeleiding aanbieden via Diaspoor werk Met Zin? Onze troeven vind je hier.


Ondersteuning naar het bedrijf voor en na


Het is nooit aangenaam afscheid te moeten nemen van een medewerker. Het is vaak een harde noot om te kraken. Maar als bedrijfsleider of manager weet je dat dit ook op je pad komt. De beslissing nemen is de eerste stap, het feitelijke gesprek en alle zaken er rond volgen. Eén van de zaken is dat je vaak wettelijk verplicht bent een ex-werknemer een outplacementaanbod te doen.


Het kiezen van een gepast outplacementkantoor is ook niet evident. Maar waarom is die keuze nu zo belangrijk voor het bedrijf? Wat de reden van het ontslag ook mogen zijn, je wil vast en zeker dat de ex-werknemer goed wordt begeleid naar een nieuwe job. Hij of zij blijft ook een ambassadeur voor de branding van jouw bedrijf. Een goede begeleiding aanbieden is een deel van dat proces. Je wil een kantoor die professioneel naar je ex-werknemer(s) toe en die is en die jou ook  kan bijstaan om alles zo vlot mogelijk te doen verlopen.


Naast de effectieve outplacementbegeleiding staan wij  het management of de bedrijfsleider bij in het luik van de wettelijke en administratieve verplichtingen met betrekking tot het aanbieden van de outplacementbegeleiding. 


Het moet niet gezegd dat de wetgeving met betrekking tot outplacement uiterst complex is. Zelfs personen die goed thuis zijn in HR bijten er hun tanden vaak op stuk. Ere zijn immers ontzettend veel vormen van outplacement. Deze vormen vallen onder verschillende Collectieve arbeidsovereenkomsten met telkens hun eigen artikels en procedure. Wij zoeken samen met jou uit welke vorm(en) je moet toepassen en begeleiden je in de procedure zodat alles wettelijk correct verloopt.


Diaspoor heeft ook een cel bedrijfsconsultancy. Als bedrijf kan je hiervoor niet alleen op onze diensten rekenen bij de (juridische)voorbereidingen van ontslagrondes of herstructureringen. Je kan ook bij ons terecht bij het begeleiden van de veranderprocessen erna.  Dit kan via consultancy maar ook via workshops voor leidinggevenden of werknemers. We stellen hiervoor steeds een begeleiding op maat voor in overleg met de bedrijfsleiding en na het aftoetsen van de noden.


En wat is onze service naar de ontslagen werknemer toe?

Bij Diaspoor Werk Met Zin bieden we een totaalaanpak wat betreft de outplacementbegeleidingen. We bestaan uit een sterk team met diverse domeinexperten. Na de harde klap, die het ontslag steeds is, zetten we ons allen te volle in om ‘onze mensen’ een zo goed mogelijk traject aan te bieden. We zijn professioneel, empatisch en mensgericht en denken creatief mee, maar we hebben daarnaast een heldere en realistische kijk op de opleiding- en arbeidsmarkt. Hierdoor kunnen we onze klanten doelgericht op weg helpen naar een nieuwe uitdaging.


Ons outplacement programma


Opvang en informatieve ronde

Indien gewenst kunnen we  aanwezig op het bedrijf om de betrokken werknemer onmiddellijk op te vangen na het ontslaggesprek. In een tweede geval nemen we kort na het ontslaggesprek contact op met de ontslagen werknemer voor een informatiegesprek. In het informatiegesprek, dat in verschillende vormen kan doorgaan live, online of telefonisch, bieden we naast een luisterend oor ook een goed onderbouwd gesprek aan? We peilen hierin naar de verwachtingen en we formuleren antwoorden op de eerste vragen van de ontslagen werknemer. Daarnaast hebben we het over onze werkwijze en bepalen we waar en op welke data de begeleidingen zullen plaatsvinden. Het is de start van het opbouwen van een vertrouwensrelatie. We begeleiden de kandidaat op deze manier onmiddellijk in het rouwproces dat hij of zij doormaakt.

Na het informatiegesprek maakt de werknemer zijn profiel aan via een online document. Hierin peilen we naast de opleidingen en werkervaring ook naar wensen, eventuele beperkingen, drijfveren, competenties enz. Dit document geeft ons een eerste inkijk op het profiel en de noden van de klant die we zullen begeleiden? We analyseren dit verslag grondig en gaan hierop dieper in tijdens het intakegesprek.


Het intakegesprek

Dit is een gesprek waarin we grondig ingaan op een paar zeer belangrijke punten. Hoe staat de ontslagen werknemer tegenover het ontslag? Hoe verwerkt hij de eerste klap? We laten hem toe te ventileren en het rouwproces aan te vatten. Daarnaast brengen we het studieverleden, beroepsverleden in kaart en zetten we een eerste stap naar het onderzoek van wensen, noden, beperkingen, competenties enz.  We overleggen tenslotte op basis van het intakegesprek een eerste plan van aanpak.  


Het persoonlijke traject

Dit onderdeel kan je vergelijken met een uitgebreid traject loopbaanbegeleiding. We kijken naast de  basismethodieken naar de thema’s Wie ben ik, Wat kan ik, Wat wil ik van de persoon en gaan verder in op thema’s die bij de individuele klant meer aandacht vereisten. Hierin kunnen zeer veel verschillende zaken aan bod komen zoals, aanleren van een doeltreffend time -management, zoeken naar een goede balans werk en privé, communicatiestijlen, perfectionisme, conflicthantering, assertiviteit, onzekerheid enz. Het persoonlijke traject resulteert in ons Loopbaanfacettenboek, je kan dat vergelijken met een soort paspoort met informatie over verschillende aspecten van  zijn arbeidsmarkt positie. Natuurlijk hoort hier ook een actieplan bij.


De Workshops

Diaspoor Werk met Zin biedt een zeer uitgebreide reeks aan workshops aan. Deze bestaan deels uit vaste workshops waaruit een outplacement begeleiding zeker moet bestaan. Het gaat hier onder andere om workshops rond rechten en plichten van de werkloze, sollicitatietraining maar ook uit veel specifiekere workshops waaruit de klant kan kiezen naar zijn noden. Het kan gaan van een basis kennismaking met de Pc,  assertiviteitstraining, jezelf en anderen beter leren begrijpen, een diepere kijk op solliciteren via social media, een eigen zaak starten als ondernemer enz. Er wordt natuurlijk ook een specifieke workshop aangeboden voor de 45 plussers.


De ontdekkingsreis naar een nieuwe job

Eens wat verder in het proces, wanneer het individu er klaar voor is schakelen we over naar het vinden van een nieuwe gepaste betrekking. We zetten de kennis om in daden. Op deze route wordt  de kandidaat steeds bijgestaan door de consulent waardoor hij of zij steeds feedback kan vragen over de ondernomen acties en resultaten.  De kandidaat staat er in dit proces dus zeker niet alleen voor.


De nazorg

Gelukkig vinden de  meeste outplacementkandidaten een nieuwe baan en dat ook vaak tijdens de begeleiding. Tijdelijke nazorg kan dan bijzonder nuttig zijn. We weten immers dat de aanpassing aan een nieuwe baan, werkomgeving, nieuwe collega’s andere werkwijzen ook ingrijpend kan zijn. Het is fijn en bijzonder nuttig om dan terug te kunnen vallen op de vertrouwde begeleider. De coachee kan dan aangeven waar hij of zij eventueel tegen aan loopt, met welke vragen hij of zij nog zit of meer praktische vragen aankaarten. Weten dat je nog ergens terecht kan geeft vaak een rustgevend gevoel en dat kan de nieuwe uitdaging alleen maar ten goede komen.


Wat  bieden we verder aan bij de outplacementbegeleiding

Diaspoor Werk Met Zin heeft meerdere klinische psychologen in huis waarop de coachee kan rekenen als hij of zij daar nood aan heeft.  Daarnaast bestaat het team uit een samenstelling van een juridische dienst, verschillende jobhunters, bedrijf en organisatiepsychologen, stress en burn-out coaches, therapeuten, studiekeuzebegeleiders. Afhankelijk van het noden kan je dus terecht op onze domeinexperten.


We hebben een breed arsenaal aan beproefde tools en methodieken, een bibliotheek met vakboeken rond en om de loopbaan en een 250-tal coaching plaatsen. Daarnaast hebben we ook kantoorruimtes ter beschikking en indien nodig kan de kandidaat tijdens je traject gebruik maken van een PC.

Sinds de corona crisis hebben we hard gewerkt om alle sessies en workshops ook online toegankelijk te maken. Via ons online platform heeft  de kandidaat verder toegang tot een hoop ondersteunende informatie, cursussen en powerpoints van de workshops, tests, methodieken, oefeningen enz


Alle Diaspoor Werk Met zin outplacement consulenten zijn Certo (VDAB en Federgon) gecertificeerd voor ze aan de slag gaan. Onze consulenten worden ondersteund in een voortdurend leerproces over alle mogelijke vak domeinen waaruit outplacement bestaat.


Contacteer ons voor vrijblijvende informatie via ons contactformulier of rechtstreeks via info@diaspoor.be of 0476 88 05 37.



Onze outplacementconsulenten

Loopbaancoach Wendy De Decker


Wendy De Decker


Loopbaancoach Michaël Eulaers


Michaël Eulaers


Loopbaancoach Lieve Rohaert


Lieve Rohaert


Loopbaancoach Liesbeth Rigoir


Liesbeth Rigoir


Sandra Bonny


Sandra Bonny


Loopbaancoach Berit Bel


Berit Bel


Loopbaancoach Ellen Schoonjans


Ellen Schoonjans


Loopbaancoach Patrick Coucke


Patrick Coucke


Loopbaancoach Veerle Van de Paer


Veerle Van de Paer


balance_VectorsMarket

EEN VERSNELLING HOGER IN WERKBAAR WERK


Verbeteringen op vlak van werkbaarheid zijn steeds een win-win.  Werknemers blijven langer en met meer zin aan de slag en organisaties kunnen rekenen op gedreven, competente en dus productievere werknemers, wat de efficiëntie ten goede komt.  Werkbaarheidstrajecten zijn maatwerk, afgesteld op de specifieke situatie en behoeften van het bedrijf en ze worden bovendien tot €10.000 gesteund door de werkbaarheidscheque.  Dat bedrag kan gebruikt worden om de valkuilen op het vlak van werkbaar werk in kaart te brengen, er oplossingen voor te bedenken en die ook uit te testen.

 

Het traject in grote lijnen

Een begeleid traject kan onderstaande elementen apart of gecombineerd bevatten.  Bij de meting of scan wordt de huidige werkbaarheidsgraad van de organisatie in kaart gebracht.  Het werkbaarheidsplan stelt concrete maatregelen of verbeterprojecten voor en kent er prioriteiten aan toe.  Bij de uitvoering van het plan kan er advies, begeleiding of opleiding van ons ingeroepen worden.  Het effect van de acties wordt gemonitord.

Inzetbaarheid werkbaarheidscheque


Aankoop van een meting of scan om de werkbaarheidsgraad in de organisatie in kaart te brengen en begeleiding bij het uitvoeren van een meting of scan en de rapportering over de werkbaarheid

  • Begeleiding in het opstellen van een werkbaarheidsplan of toekennen van een prioritering aan de maatregelen of verbeterprojecten die zijn opgenomen in dit plan
  • Advies, begeleiding en/of opleiding, voortvloeiend uit de analyse en gericht op het verbeteren van het psychosociaal welbevinden van de medewerkers, en dit voor:
    • gerichte acties zoals leiderschapstrainingen of een actieplan rond fitheid op het werk. Ook kleine, praktische aanpassingen zoals afspraken rond telewerk of het aanbieden van een kinderopvang binnen de onderneming komen in aanmerking.
    • aanpassingen aan de werkpost en de arbeidsorganisatie, die ten goede komen van de werkbaarheid en de veiligheid van de werknemers,
    • competentieversterking noodzakelijk om werkbaar te kunnen werken,
    • aanpak van de impact op het psychisch welbevinden van de werknemers en werkgevers
    • opstellen van een telewerk beleid
  • Monitoren en opvolgen van de veranderingen op het vlak van werkbaar werk


Voorbeelden van thema’s binnen “Werkbaar Werk”


  • Hoe bereid je medewerkers voor op verandering?
  • Hoe ondersteun je medewerker in het omgaan met verandering en onzekerheid?
  • Hoe moet werk georganiseerd worden? Zowel op vlak van fysieke uitvoering als processen (aantal toegelaten klanten, signalisatie, werkprocessen herorganiseren, ...)
  • Waar kunnen medewerkers terecht als ze zich zorgen maken of niet goed in hun vel zitten?
  • Hoe zorg je ervoor dat medewerkers nieuwe richtlijnen ook effectief toepassen (op een manier die werkbaar is)?
  • Hoe zorg je ervoor dat we werkplek veilig is en medewerkers zich veilig voelen?
  • Hoe kan een duurzaam thuiswerk beleid worden opgezet?
  • Welke andere competenties hebben medewerkers nodig in deze tijden? Hoe leer je hen die aan?


De subsidie
Het bedrag dat u kunt ontvangen, is afhankelijk van de grootte van uw onderneming.

Er is een maximale subsidie voorzien van 10.000 euro per onderneming. Uw onderneming kan maximaal 3 keer steun aanvragen en dat tot het maximum is bereikt of tot het budget van de werkbaarheidscheques uitgeput is.
Steunpercentage: 60%
Private cofinanciering: 40%


Op basis van het aantal werknemers, de omzet en het balanstotaal wordt de ondernemingsgrootte vastgesteld.  Als het bedrijf een rechtspersoon is, worden de gegevens opgehaald bij de Kruispuntbank voor Ondernemingen.  De groottebepaling wordt vastgesteld bij de eerste steunaanvraag. Die blijft gelden voor de rest van het kalenderjaar.

 

Voorwaarden
Uw onderneming heeft minstens 1 werknemer met een arbeidsovereenkomst in dienst. De meting of de scan omvat een werknemersbevraging met een focus op verschillende componenten van werkbaar werk, zoals stress, motivatie, leermogelijkheden en een evenwichtige werk-privébalans.
De prestaties die binnen deze oproep mogelijk zijn worden enkel uitgevoerd door dienstverleners met een kwaliteitsregistratie van Werk en Sociale Economie, waaronder Diaspoor. 

Uw onderneming neemt het engagement om, naar aanleiding van de analyse of begeleiding, een maatregel of verbeterproject uit te voeren op vlak van werkbaar werk.

Als uw onderneming een beroep kan doen op de werkbaarheidscheque en voldoet aan alle voorwaarden, dan kunt u zich registreren en de subsidie aanvragen.

 

Diaspoor verzorgt deze trajecten. Contacteer ons vrijblijvend voor meer informatie via ons contactformulier of rechtstreeks via info@diaspoor.be of 0476 88 05 37.

TELEWERK VOOR WERKNEMERS

Hoewel tips rond telewerk inmiddels gemakkelijk te vinden zijn, blijft het een uitdaging om ons effectief aan te passen en het werk werkbaar te maken. Daarom heeft de overheid beslist dat de loopbaancheque ook mag ingezet worden om specifieke vragen omtrent telewerk te adresseren.


In dit traject, gaat de werknemer samen met de loopbaanbegeleider na hoe telewerk een impact heeft op de werkbeleving en hoe hij of zij met deze uitdaging kan omgaan. We doen beroep op wetenschappelijk onderbouwde tips via de website Werkbaar Werk en zoeken naar wat effectief het verschil maakt voor de persoon in zijn / haar specifieke situatie. We komen tot oplossingen op maat voor werkbaar telewerk.

Dit traject kan worden betaald met de loopbaancheque en is voor jouw  werknemer een investering van maximum 80 euro voor 7 uur begeleiding. Contacteer ons gerust voor meer informatie hieromtrent.

balance_VectorsMarket


WORKSHOPS & BOOTCAMPS VOOR BEDRIJVEN

 

We leven in een continue veranderende wereld met hoge onzekerheid en complexiteit die lang niet altijd helder is. Binnen de bedrijfswereld worden de rollen anders ingevuld en de uitdagingen anders benaderd. Om bedrijven te leiden en om samen te werken zal men andere competenties moeten inzetten. Ook van onze medewerkers verwachten we inzet van andere skills. Inzicht en groei verkrijgen door workshops aan te bieden aan het personeel is een beproefde methode gebleken om de slaagkans te verhogen. Door reeds vele jaren actief te zijn rond welzijn op het werk begon het te kriebelen om een trainersplatform samen te stellen met experten die rond het thema werken.

 

Voor bedrijfsleiders en kaderleden zijn opleidingen een must, efficiëntie verhogen, stress beheersen, je medewerkers beter laten presteren komt immers niet vanzelf. Via diverse studies wordt aangetoond dat ook werknemers zich veel beter in hun job voelen als ze opleidingskansen krijgen. Het staat vast dat de efficiëntie niet alleen wordt verhoogd door het aanleren van job technische aspecten, maar dat het trainen van andere vaardigheden ook bijdraagt tot welbevinden. Lange afwezigheden door burn-out of stress gerelateerde aandoeningen kosten hopen geld. Voorkomen is daarom beter dan genezen!

 

Onze workshops kunnen los van elkaar worden geboekt maar we hebben ook de formule Bootcamp rond Welzijn. Hier komen verschillende trainers op hetzelfde ogenblik naar het bedrijf en kunnen de werknemers roteren tussen de diverse workshops. Deze vorm blijkt een topper te zijn, want ze wordt enorm hoog gescoord door de werknemers en kaderleden.

 

Het samenstellen van een Bootcamp doe je best samen met ons zodat we je uitgebreid kunnen bijstaan in de keuzes en op maat van het bedrijf kunnen werken.

 

Maak kennis met de workshops die we dit jaar aanbieden:




BOOTCAMPS IN ACTIE

Een compilatie van verschillende Bootcamps bij VF (verdeler van topmerken onder andere: The North Face, Kipling, Timberland, Vans,  Eastpak…. ) te Sint Niklaas en Bornem.



crossroads_VectorsMarket

LOOPBAANBEGELEIDING


VOOR ZELFSTANDIGEN, VRIJE BEROEPEN, BEDRIJFSLEIDERS & BIJBEROEPEN

Het is vaak niet simpel aan het hoofd van een bedrijf te staan. Vaak mis je een klankbord om zaken af te toetsen of mis je de kennis van bedrijfsvoering bij je gesprekspartners. In onze begeleidingen voor zelfstandigen en vrije beroepen helpen we je verder met de typische vragen die je kan hebben rond je functioneren. Deze kunnen onder andere betrekking hebben op je persoonlijke ontwikkeling, het handelen als ondernemer en overste of over communicatie, keuzes maken, worklifebalance en zo veel meer. 


  • Hoe verbeter ik mijn ondernemerschap?
  • Ik werk keihard, maar heb vaak de indruk niet op te schieten.
  • Hoe implementeer ik veranderingen in het bedrijf?
  • Loopt de communicatie met mijn medewerkers goed?
  • Wil ik mijn bedrijf nog laten groeien of niet? 
  • De combinatie met mijn privéleven is zwaarder dan verwacht.
  • Waar sta ik in mijn ondernemerschap en wat zijn mijn sterke en zwakke punten?
  • Hoe los ik conflicten onder mijn medewerkers op?
  • Hoe kan ik mijn medewerkers beter motiveren?
  • Klanten zijn zo veeleisend geworden, hoe ga ik hier het beste mee om?
  • Het wordt allemaal wat te veel, ik krijg last van stress, kan ik dat verhelpen?
  • Kan ik me beter organiseren?
  • Moet ik een anderen keuze maken?
  • Ik heb een bijberoep maar zou eventueel de overstap maken naar hoofdberoep.


VOOR JE MEDEWERKERS

Het nut van loopbaanbegeleiding vertaalt zich door de vele positieve verhalen. Vele medewerkers ervaren hun job positiever nadat ze een begeleiding hebben gevolgd. Vaak zitten ze met vragen die ze binnen het bedrijf niet goed durven stellen of weten te verwoorden. Bij een loopbaancoach worden deze behandeld en aangepakt.


  • Wat zijn mijn kwaliteiten en hoe zet ik die het beste in op mijn job
  • Hoe manage ik mijn lange ‘to do’-lijst en hoe houd ik stress onder controle?
  • Wat zijn de technieken om beter te gaan onderhandelen?
  • Hoe neem ik een beslissing bij moeilijke keuzes?
  • Er zijn zo veel veranderingen op til, ik heb er schrik voor, wat nu?
  • Ik wil efficiënter werken
  • Ik heb conflicten op de werkvloer, hoe kan ik dat voorkomen?
  • Ik heb het gevoel dat ik meer kan.
  • Ik heb last met een collega die er de kantjes van af loopt, hoe los ik dat op ?
  • De communicatie tussen mezelf en mijn overste verloopt stroef, hoe kan dat beter?


Loopbaanbegeleiding heeft zijn positieve rol ondertussen duidelijk bewezen. Werknemers staan bewuster in hun loopbaan, hebben meer inzicht in hun competenties en hebben vaak een veel grotere werktevredenheid na het volgen van loopbaanbegeleiding. 


Diaspoor heeft ondertussen een 300-tal sfeervolle locaties waar we werknemers begeleiden rond hun loopbaanvragen. Daarnaast verplaatsen we ons naar bedrijven om daar intern HR advies, coaching en workshops te verzorgen.


Contacteer ons gerust voor meer informatie.


crossroads_VectorsMarket

MANAGEMENTADVIES SOCIALE ECONOMIE

Diaspoor ondersteunt bedrijven met advies. We hebben hiervoor een erkenning als Dienstverlener voor de KMOP. Echter niet elk bedrijf heeft recht op de KMOP. We hebben gelukkig ook het mandaat echter om gesubsidieerde diensten te leveren aan bedrijven uit de Sociale Economie. Als erkende sociale-economieonderneming kan je bijvoorbeeld een premie krijgen voor het inwinnen van een onderbouwd schriftelijk advies om je bedrijfsvoering te verbeteren en je onderneming te versterken, te laten groeien of te transformeren. 


Je hebt recht op deze ondersteuning als:

Je bent erkend door de Vlaamse overheid als maatwerkbedrijf, maatwerkafdeling of lokale diensteneconomie-initiatief.   

 

1) Je kan geen beroep doen op de kmo-portefeuille, omdat 

    • je een vzw-statuut hebt; 
    • je een publiekrechtelijk statuut hebt. 

 

2)  Bovendien mag je onderneming 

  • geen onderneming in moeilijkheden zijn zoals vermeld in artikel 2, 18°, van de algemene groepsvrijstellingsverordening
  • geen achterstallige schulden hebben bij de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid, 
  • geen definitieve beslissing tot terugvordering van toegekende steun hebben ontvangen, 
  • geen ontvankelijk verklaard steunaanvraagdossier voor specifieke managementondersteuningin hetzelfde kalenderjaar hebben ingediend. 
  • Ben je een grote onderneming, dan mag je bovendien in een periode van drie belastingjaren geen 200.000 euro de-minimissteun hebben ontvangen. 

 

Voldoet je onderneming aan alle bovenstaande voorwaarden? Dan kan je de subsidie aanvragen. 

 

WAARVOOR KAN JE STEUN VRAGEN

 

Een managementadvies is elk onderbouwd schriftelijk advies dat wordt ingewonnen om je bedrijfsvoering te verbeteren, je onderneming te  versterken, te laten groeien of te transformeren. In het Ondersteuningsdecreet worden managementadviezen omschreven als adviseringen betreffende:


  • Strategisch bedrijfsmanagement
  • Humanresourcesmanagement
  • Financieel-juridisch management
  • Communicatiemanagement
  • Management op het vlak van innovatie- en kwaliteitsbeleid
  • Stakeholdermanagement 
  • Haalbaarheidsstudies

 

Bedrag van de subsidie

50% van de totale subsidiabele kostprijs van het managementadvies excl BTW.


Het platform per steunadvies bedraagt 10.000 excl. BTW Je kan om de twee jaar het Managementadvies via deze steunmaatregel aanvragen.

 

Contacteer ons gerust voor meer informatie hierover. We staan je graag te woord via ons contactformulier, per email of telefonisch. 

 

unsplash